Alarma auto v3
Senzor de parcare,
traductoare piezoelectrice
Emitator-receptor 40kHz
Impulsuri modulate
Electronice
Alarma auto v3
Senzor de parcare,
traductoare piezoelectrice

  
Elementele de baza sunt cele doua traductoare piezoelectrice, unul emitator, celalalt receptor, ce lucreaza cu frecvente ultra-sonore de 40KHz.

Circuitul actioneaza ca un sonar: impulsul emis de Emi se intoarce la Rec dupa un timp proportional cu distanta pana la tinta (peretele garajului sau un alt obstacol).

Pentru ca mediul inconjurator e suprasaturat de ultrasunete ce pot declansa semnalizari intamplatoare, circuitul foloseste impulsuri modulate: astabilul format cu poarta P2 are un factor de umplere de 25% si activeaza ciclic oscilatorul format cu poarta P1 a carui frecventa e de 40KHz (reglabila din SR1); tot ciclic sunt actionate cele doua referinte interne - monostabilele P11,C7,SR3 respectiv P12,C8,SR4 - la care se raporteaza timpii de intoarcere ai semnalului emis, la fel si bistabilul P9,P10 ce schimba starea la intoarcerea impulsului catre receptor.

In repaus, fara impuls reflectat de tinta, amplificatorul receptorului (T1,T2) se regleaza din SR2 a.i. colectorul lui T1 sa fie la potentialul pozitiv.
Schema electronica alarma auto v3 cu senzor de parcare
Orientand traductoarele spre un perete/obstacol aflat la cca 1,5m, se regleaza SR4 a.i. ledul galben (G, actionat de T4) sa semnalizeze; se reduce apoi distanta pana la cea minima dorita (0,5m e una linistitoare in cazul masinii) si se invarte SR3 a.i. ledul rosu (R, actionat de T3) sa fie la limita aprinderii iar cel galben sa se stinga. T3 poate comanda si un buzzer de mica putere.

R1 - 33K; R2 - 680K; R3 - 47K; R4,6,10,11 - 10K; R5 - 820K; R7,18,19 - 22K; R8,14,15 - 1M; R9,12,13 - 100K; R20,21 - 470Ω;
C1,2 - 22µ/16V; C3 - 470p; C4 - 47n; C5,6,9,10 - 2n2; C7,8,11,13 - 22n; C12,14 - 2µ2/16V;
D1...4,10 - 1N4001...7; D5...9 - 1N4148; T1 - BC108C; T2,3,4 - BC171; SR1 - 47K; SR2,3,4 - 100K.

Bibliografie: Le Haut Parleur (1999)